Köp inte produkter testade på djur

Hejsan bloggen! 
Hoppas att allt är bra med dig och att du har haft det bra sedan vi sågs sist.
 
Idag tänkte jag fortsätta på min bloggserie om Djurs rättigheter och hur dem behandlas inom olika industrier. 
Jag är en riktig djurvän, jag verkligen älksar djur och hade jag kunnat så hade jag fyllt hela mitt hem med djur som behöver hem. 
 
Idag tänkte jag skriva lite om smink och varför det jag tycker att det är fel att testa och köpa produkter som är testade på djur. 
Skönhetsindustrien är en miljardindustri, och inom den industrien så testar man pródukter och ingredienser, som ska finnas i sminket, på djur innan man säljer det för att se vilkat reaktioner djuren får. 
 
Jag väljer att INTE köpa produkter som är testade på djur då jag tycker att det är fel att utnyttja djur på det viset, det finns nämligen alternativa metoder till att testa produkterna på. I Sverige är det olagligt att utföra tester på djur, och i Kina te x så är det ett krav för att produkterna ska få säljas att det först är djurtestat. 
Jag tycker att man utnyttjar det faktum att djur har inget val eller talan, dem kan inte försvara sig eller proterstera, dem kan inte heller "ta sig ur" sin situation just för att dem är oskyldiga försvarslösa djur. 
 
Sen kan det här med djurtestat och inte djurtestat vara väldigt svårt, men kan fråga ett företag om dem testar på djur och dem säger att dem själva gör det inte och har inte heller någon som gör det åt dem, men säljer dem så sitt märke i Kina så måste produkten testas och det gör då staten, så jag väljer att inte köpa av märken som säljer i Kina för att då vet jag att djurförsök görs och det vill jag inte stödja på något vis och väljer därför att bojkotta. 
 
Självklart är jag ibland naiv och googlar lite snabbt för att kolla om märket testar på djur, men i den mån jag kan så undviker jag det. 
Ett märke som jag tycker väldigt mycket om, som inte testar på djur och inte säljer i Kina är Isadora så jag har väldigt mycket Isadora produkter hemma. Jag tycker att det är jätteviktigt att ta ställning, djuren är inte våra att utnyttja på något vis! 
 
 
 
PETA har en en sida där dem listar de märken som testar och inte testar på djur som du kan gå in och kolla på om du är osäker.