Menskopp

Hejsan bloggen! 
Hoppas att allt är bra med er och att ni har jaft en fin dag! 
 
Idag tänkte jag skriva lite om menskopp, något jag precis testat själv för första gången. Jag tänkte berätta om vad jag tyckte om den, för och nackdelar mm. 
 
Jag vet inte varför men jag har alltid tyckt att menskopp har kännts lite läskigt och "äckligt", men den senaste tiden har jag tänkt mycket på hur mycket pengar man faktist lägger på mensskydd, hur det inte är bra för miljön plus att jag typ blev känslig mot både tampong och binda. Jag har alltid haft väldigt svårt för att använda binda för det känns som att gå i blöja, så tampong har varit alternativet för mig, men det är jobbigt för den får inte sitta inne för länge mm. 
 
Så jag bestämde mig för att testa menskopp när jag hittade en bra deal, så om jag inte gillade det så var det liksom inte hela världen. 
 
Jag tycker att menskoppen är väldigt praktisk för man kan t ex. bada med den på sommaren utan att man måste springa och byta den direkt efter. Man kan ha den längre stunder utan att känna stress som med tampong, även om dem inte rekommenderar mer än max 12 timmar. Man kan använda den i upp till 10 år innan man bör investera i en ny. 
 
Det jag tyckte var lite jobbigt var att få den att sitta rätt, det krävs lite övning och jag tycker man får ge den lite tid men så fort man "lärt" sig hur den ska sitta så är den jättebra! 
Jag tycker det var lite jobbigt att tömma den, det sökte mig lite faktist, men när jag gjort det några gånger så var det ingen big deal. 
Jag vill gärna skölja den efter varje gång jag tömt den, och det förutsätter att det finns handfat inne i toalettbåset om man går på en offentlig toalett, och det vill jag gärna för det känns bäst, men går det inte så är det ju inte hela världen. 
 
Så jag kan starkt rekommendera att i alla fall testa menskopp, jag kommer fortsätta använda min, för det känns betydligt fräschare än de andra alternativet. 
 
Var noga med att läsa instruktionerna som medföljer, och du kan googla så får du tips om olika sätt att vika den på.