Pepparkakslatte

Hejsan! 
Hoppas ni har en fin dag, min dag har varit lugn och bra. Vi har varit på bvc för ett rutin läkarbesök, sen har vi mest myst hemma och tagit promenader med vovvarna. 
 
Varje år längtar jag efter pepparkakslatten och tomtelatten som man brukar kunna köpa på olika fikaställen, det enda som är tråkigt är att det är så dyrt plus att man kanske inte är så sugen på att ge sig ut om man blir sugen hemma en kväll så jag googlade och hittade ett jättebra recept på jennys matblogg. Det blev verkigen så gott och var inte alls svår att göra, så receptet kommer här! För att kunna göra den behöver du ha pepparkakskrydda hemma.
 
För en stor latte eller två små så behöver du:

1 msk ljus sirap
1/4- 1/2 tsk pepparkakskryddor
3 dl starkt kaffe
2 dl mjölk

Till topping kan du vispa grädde och smula på lite pepparkakor

Såhär gör du:
Blanda kryddorna med sirapen och blanda väl med kaffet. Häll kaffet i koppar.

För att skumma mjölk utan en mjölkskummare: Värm upp en kastrull med mjölken, det ska inte koka. Utan när mjölken börjar ånga häll upp i skålen/ bunken till stavmixern och mixa detta tills det bildar ett vackert skum.
Lägg den skummade mjölken över kaffet.

Sen är det färdigt att servera! Väldigt gott

 

Jag älskar för övrigt mina julkoppar som jag köpt på Nille, så gulliga.