New York tips och upplevelser

Hejsan alla fina människor, hoppas att allt är bra med er! 
 
Min frånvaro beror på som jag berättat innan att det vart flytt i helgen och har därför haft fullt upp med packning och sen flytten och sen ska man ju packa upp allt också (även om det är roligt så är det jobbigt när man är gravid, haha). Det är lite målning som behövs och det ska göras så snabbt som möjligt för snart kommer ju bebisen :P: 
 
Idag tänkte jag skriva om min New York upplevelse och lite av mina tips :). 
 
Vi bodde i midtown, en bit ifrån Time Square, och jag tyckte det var ett väldigt bra läge för det var nära till två stora stationer, man kunde gå till brodway och central park. Vi bodde i närheten av rockefeller cente då det bara låg runt hörnan från vårt hotell, det var väldigt centralt men inte mitt i smeten liksom. 
 
1. Ha med bekväma skor för man går så mycket (vi gick ca 30 000 steg om dagen) och jag tyckte inte det fanns så mycket ställen att sätta sig och villa på. 
 
2. Åk turistbuss, man känner sig kanske lite för mycket som en turist, haha men det är ett jättebra sätt att ta sig runt och man upptäcker gator och ställen som man kanske inte skulle hittat annars, plus att jag tyckte dte var lättare att lokalisera sig på kartor och liknande när man hade ett litet hum om vad som låg vart. 
 
3. Kolla upp ställen som du vill besöka på förhand och ladda ner på googlmaps och ha den offline så att du lätt hittar utan att bahöva använda internet. 
 
4. Köp frukost i små frukostvagnar som står överallt längst med gatorna. Att äta i New York är inte billigt, och det var inte det lättaste att hitta bröd och liknande att ha på hotellet för att spara lite pengar och inte lägga för mycket pengar på måltider. Frukostvagnarna var billigare och väldigt goda, kaffet var billigt och man kände sig som en riktigt New York bo när man handlade från dem. 
 
5. Tänk på att man betalar skatt på det man handlar, så det som står på prislappen så får man lägga på lite för skatten läggs på när du betalar. Det finns butiker som inte gör det och jag har ingen riktig koll på vilka men de flesta butiker lägger på skatt. 
 
6. Köp 7 dagars kort för tunnelbana, då får du åka hur mycket du vill under 7 dagar, och det är verkligen guld att ha ett sådant kort för att ta sig runt snabbt och billigt. Man lär sig hur man ska tänka när det gäller vilket håll man ska åka åt för att komma till ett visst ställe, men åker man fel så lär man sig bara av det och det är bara att hoppa av och åka tillbaka då man snabbt märker om man är på väg mot rätt håll. 
 
7. Besök Central Park, det är verkligen en lugn oas mitt i kaoset, haha. Top of the rock var vi uppe i och det är verkligen ett måste, utsikten är helt fantastisk och man kan verkligen greppa hur stor staden faktist är och hur magiskt det känns att vara där. Det går en gratis färja förbi frihetsgudinnan som vi tog, vi gick alltså inte av eller upp i frihetsgudinnan, men jag tycker att gratis färjan går precis lika bra då du får en fantastisk utsikt över frihetsgudinnan och New York skyline. 
 
Jag tänkte gör ett inlägg om butiker som jag gillade och inte gillade. Hade läst lite om några innan jag skulle dit som jag blev väldigt besviken över. 
 
Och nu en fotobomb av New York