Att leva med migrän

Hej bloggen! Det var ett tag sedan vi sågs, det har hänt mycket i livet men det kommer jag skiva mer om lite längre fram. 
Idag tänkte berätta lite hur det är att leva med migrän. Många som aldrig haft migrän vet att det är en huvudvärk som gör lite mer ont än vanlig huvudvärk och förstår inte riktigt hur mycket migrän faktist påverkar ens vardag och liv. 
 
Det finns två olika sorters migrän, med eller utan aura. Jag har kronisk migrän utan aura, och kronisk migrän är när man har "vanlig" huvudvärk ofta mellan migrän anfallen. 
 
Jag har haft migrän sedan jag var 4 år, och jag fyller 28 detta året så jag har levt med det länge. Jag har testat det mesta för att förbättra och fösöka få färre anfall, men det är inget direkt som hjälper. You name och och jag har provat det. 
 
Allas migrän ter sig olika och har olika triggers, och dem påverkas olika av migränen. Mina migränanfall är så extrema och håller på så länge. Det börjar alltid med att det börjar göra lite ont på ena sidan av huvudet, och dte blir mer och mer intensiv smärta och det börjar pulsera på olika punkter i huvudet. Jag blir väldigt ljuskänslig, doftkänslig, mår väldigt illa och kräker alltid flera gånger vilket är väldigt jobbigt eftersom man efter ca 2 ggr inte har så mycket att få upp men jag måste endå kräka. Jag måste ha det väldigt svalt, mörkt och tyst i rummet som jag vilar i. 
 
Jag kan få migrän av allt, om någon luktar för mycket av något, om jag ätit för lite, fått i mig för lite vätska, sätter mig ner för hårt, alkohol, får dåligt med sömn och en massa andra faktorer, men även om jag tänker på att drick mycket, äta ordentligt så kan jga få det från ingenstans. Jag har testat att utesluta saker som man säger kan påverka migränen men det hjälpte inte. Jag har mina anfall ca 4 ggr i veckan, har jag tur skr det på helgen eller kvällen, så att de kanske hinner gå över tills man ska jobba och inte behöver vara hemma. 
Så att leva med migrän är svårt för man kan få det plötsligt från ingenstans, och att jobba är svårt för i perioder behöver man ofta vara borta mycket, och folk förstår inte riktigt hur handikappande det faktist är och hur stor påverkan det har på ens dagliga liv. Har man då en arbetsgivare som inte riktigt förstår så känns det jobbigt för då blir man ifrågasatt, och det är aldrig rligt att vara hemma från sitt arbete då det kostar mycket, plus att hos mig skapar det en ångest för jag vill inte att dem ska tycka att jag är en "jobbig" anställd. Det går inte att fungera när man har migrän för man måste lägga sig och försöka göra allt för att få anfallet att sluta så fort som möjligt, vilket även det är smärtsammt för det känns verkligen som någon hammrar in ett tjockt spik på flera olika ställen i huvudet, det går knappt att ligga stilla för smärtan är så intensiv. Man vill liksom bara byta ut sitt huvud, och gör nästan vad som helst för att man skulle få slippa ha skiten. 
När anfallet väl är över så är känslan som att man har gått igenom världens omgång av åskoväder i huvudet, jag blir matt, slö trött och helt utmattad. 
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i
Taggar: sjukdom, migrän, huvudvärk, livet