7 saker jag tog föregivet innan jag blev gravid

Jag har haft en lätt och bra graviditet hitintills och jag hoppas att det fortsätter så, men där är ju en del saker man tagit för givet innan man blev gravid och fick stor mage, så jag tänkte lista några saker som jag tog föregivet innan jag blev gravid. 


1. Att måla tånaglarna! Tidigare var det liksom inget man reflekterade över eftersom det fick hur smidigt som helst, men nu får man ta det i små steg för att sträcka sig till tårna gör att du får välja bort att andas små stunder. 

2. Att somna på kvällen. Eftersom jag pendlar till mitt jobb så går jag upp ganska tidigt vilket leder till att på kvällarna var jag ganska trött och somnade snabbt. Nu kan det ta mig flera timmar innan jag somnar för jag får som myrkrypningar i kroppen och sedan fortsätter det på punkt 3.


3. Att få sova en hel natt. Visst jag har alltid varit lättväckt, men jag kunde i alla fall få till någr nätter med djup sömn, nu vaknar jag och är törstig och måste gå på toaletten typ 4 gånger per natt och minsta lilla ljud stör mig så att jag vaknar. 

4. Att kunna äta vad jag vill. Nu måste jag överväg vad jag äter och vara beredd att betala priset för det jag stoppar i mig, och priset är halsbrännan från helvetet! Jag har aldrig varit känslig för kryddor, eller stark mat men nu får jag tänka två gånger om innan jag äter. Även om jag tar tabletter mot halsbränna så hjälper det sällan. 

5. Att kunna andas normalt. Nu flåsar jag som en flodhäst och anfåddheten är aldrig långt borta. Dessutom nu när det är så kvavt ute så blir det ännu jobbigare att andas. 

6. Att bara kunna slänga på sig något och få en snygg outfit. Man kan föreställ sig att man bara ska slänga på sig något så som man kunde föra förr, men nu ser set oftast inte så snyggt ut. Vissa saker blir för tighta, andra får en bara att se ut som en klump. Här är det lite mer planering som gäller för min del. 

7. Självständighet. Jag är van vid att klara mig själv, lyfta och släpa, fixa och dona. Nu ska man behöva be om hjälp när man ska lyfta tungt, och vänta på att man kan få hjälpen, och inte bara få det gjort när man vill. 

Har ni något ni upplevare att ni tagit för givet innan ni blev gravida?